Tunisiaan saapuminen ja ensimmäiset päivät

Matkantekomme alkoi lauantaiaamuna kello 12, jolloin bussimme lähti Jyväskylästä kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Matkalaukkuihin oli pakattu kaikki tarpeellinen, ja vähän tarpeetontakin. Neljän tunnin linkkimatka meni nopeasti edessä olevaa matkaa miettiessä. Viimeinen parinkymmenen minuutin osuus kuumassa minibussissakaan ei haitannut menoa, vaan yhä innoissamme olimme asemalle menossa.

Toni lentoasemalla

Lähtöselvitys sujui ongelmitta, mutta yläkerrassa odotti ensimmäinen yllätys - lento olikin myöhässä! Eli saimme odotella asemalla kolme ja puoli tuntia koneen lähtöä. Lennon alussa luvattin selkeää ilmaa Monastiriin saakka, mutta Alppien kohdalla puhkesikin ukkosmyrsky. Minun pettymyksekseni (ja kaikkien muiden riemuksi) lensimme myrskyn läpi sen kapeimmalta kohdalta. Ei ollut pahoja ilmakuoppia, eikä salama iskenyt koneeseen :( Siitä huolimatta oli vaikuttavan näköistä katsoa koneen ikkunasta, kuinka tummat pilvet kasaantuivat koneen ympärille, ja hetkessä kirkas kesäilta peittyi sakeaan pilvimassaan.

Monastirin lentoasemalla odotti passintarkastus. Koneessa olimme saaneet täytettäväksi maahantulokortit, joka myös vaadittiin maahan pääsyyn. Passintarkastusjonot olivat todella pitkät, ja ne liikkuivat etanavauhtia. Odotushalli oli kuuma ja kostea (kuten koko lentokentän ilma). Ihmiset tupakoivat jonottaessaa, joten hallin ilma oli todella tunkkainen. Viimein kuitenkin pääsimme jonosta läpi. Kävimme heti vaihtamassa valuuttaa, ja sitten pääsimme odottelemaan matkalaukkujemme saapumista. Tässä maassa ei mikään todellakaan tapahtunut nopeasti :)

Matkalaukut saatuamme suuntasimme ulos kohti Aurinkomatkojen busseja. Kun kaikki vihdoin olivat pääseeet mukaan, suuntasimme Sousseen ja Port el Kantaouiin. Matkalla opas antoi ohjeita hotellien sisäänkirjautumiseen sekä yleisiä selviytymisohjeita.

Kahdentoista aikoihin olimme vihdoin hotellissamme Residence Kantaouissa. Huoneen löytäminen oli oma projektinsa, etenkin kun hotellissa oli sijoitettu yhteen käytävään parilliset huoneen numerot, ja toiseen käytävään taas parittomat numerot. Tämän keksiminen vei toki oma aikansa, mutta viimein löysimme huoneemme 138 erään käytävän päästä. Hotellin puolesta saimme pullollisen puhdasta vettä, jolla saimme pestyä hampaamme, mutta onneksi olimme jo Suomessa varanneet laukkuihimme hieman vettä, joten juomaveden löytäminen ei ollut kiireellisimpänä asiana mielessä.

Huoneemme oli aika vaatimaton. Eteinen ja keittiö olivat samassa. Tupakeittiön tupa-osa oli mukavan tilava, vaikka huoneessamme oli parisänky, sohva ja peilipyötä. Vessasta löytyi amme. Aamulla näimme parvekkeelta hotellin pihalle ja altaalle. Ei piha viiden tähden hotellin allasalueelta vaikuttanut, mutta kyllä me siellä kaksi viikkoa voisimme hyvin viettää.

Huvipursisatamaa

Sunnunatiaamuna loman alkuinfo pidettiin läheisen vesipuiston tiloissa. Siellä kuulimme hieman lisää Port el Kantaouista ja Aurinkomatkojen retkistä Tunisiassa. Opastuksen jälkeen aloitimme lomamme kiertelemällä Port el Kantaouin keskustassa eli huvipursisatamassa. Ihastelimme hiekkarantaa ja purjeveneitä ja saimme ensikosketuksen tunisialaiseen kaupankäyntiin Tonin ostaessa aurinkolasit. Tinkimisen jälkeen hinnaksi muodostui 12 dinaria, kun lähtöhintana myyjä pyysi 80. Hulluhan se on, joka täyden hinnan maksaa :) Yksi dinari on vajaat 5 Suomen markkaa.

Päivän kohokohta oli kuitenkin katamaraaniristeily. Myyjä sai meidät houkutelluksi mukaan lupaamalla auringonottoa, mukavaa seuraa, sukellusta ja delfiinejä. Tässäkin alkuhinta olisi ollut 15 TND per naama, mutta kun siinä aikamme epäröimme, niin pääsimme molemmat tuolla 15 dinarilla :) Katamaraania varten kävimme pikapikaa hotellilla vaihtamassa uikkarit päälle, ja sitten olikin aika suunnata Välimeren aalloille.

Minna katamaraanin kannella

Parin tunnin risteilyn aikana ajelehdimme Port el Kantaouin edustalla, otimme aurinkoa ja pääsimme uimaan. Katamaraanilla oli räpylöitä ja snorkkeleita, joten pääsimme ihmettelemään vedenalaista elämää. Vesi oli uskomattoman kirkasta. Pohja oli tiheän heinämaton peitossa. Meren eläväisiä en nähnyt, mutta kun olimme aikamme meressä polskineet, eräs aluksen ohjastajista hyppäsi myös mereen, ja pyydysti aivan katamaraanin viereltä 10 litran ämpäriin sinne juuri ja juuri mahtuvan meduusan! Yllättäen ei enää tehnytkään mieli uida...

Minna Välimeressä

Suolavesi tuntui silmissä, huulilla ja iholla. Rantaan päästyämme suuntasimme suoraan hotelliin suihkuun ja illalliselle. Illalla palasimme vielä satamaan kävelemään. Samalla näimme, ettei Suomen nuoriso ole ainoa, joka liikkuu julkisesti humalassa, vaan myös täällä oli aallonmurtajalla nuorisoa hoipertelemassa päissään.

Maanataiaamuna heräsin siihen, että minua paleli. Ilmasointi oli ollut liian kovalla. Aamiaisen jälkeen suuntasimme Sousseen tuk tukilla. Kiertelimme Medinassa eli vanhassakaupungissa ja teimme tuliaisostoksia. Kävelimme kaduilla eteenpäin tietämättä missä olimme menossa, mutta aikamme pyörittyämme onnistuimme palaamaan Medinan muureille, josta sitten osasimmekin taas Soussen pääkadulle Habib Bourguiballe (samanniminen pääkatu lyötyy joka kaupungista, ja se on maan entisen presidentin nimi). Käveltyämme Soussen hiekkarannalla palasimme Port el Kantaouiin. Maistoimme crepejä eli lettuja ja kävimme hotellimme altaalla iltauinnilla. Siinäkin oli suolaista vettä, joten taas uinnin jälkeen pääsimme huoneeseemme suihkuun.