Itävallassa lokakuussa 2010

Tämän reissun teemana oli hakea Maia kotiin. Mutta tehtiin tien päällä muutakin kuin unelmoitiin pennusta :)

Lensimme Wieniin maanantai-päivänä. Olimme perillä kuuden aikoihin, ja bongasimme kentältä CAT-metron. 10 euron piletillä pääsi keskustan liepeille. Kaupunkikartan avulla lähdimme patikoimaan hotellia kohden, joka löytyi lopulta vähän vahingossa. Taksilla tai etrolla olisi päässyt helpommalla, mutta tulipa nähtyä kaupunkia matkalla.

Best Western Das Tigra on pieni hotelli melko lähellä keskustaa ja metroasemiakin. Tärkeimmät kriteerit sen valinnassa oli kohtuullinen hinta, sopiva etäisyys keskustaan sekä hotellin tarjoama aamupala. Ekana iltana suuntasimme sieltä kävellen kartoittamaan kaupungin länsipuolen kirkkoja. Freudin puiston laitamilla pistäydyimme Einsteinissa ekalla viinilasillisella ja juusto-tomaatti -leipäsellä. Mukava paikka, vaikkakaan tilaus ei mennyt ihan niinkuin kuviteltiin :) Nähtävyydet olivat toki hienoja (etenkin valaistuina yötaivasta vasten) mutta niin tuntuu olevan paikallinen "perusarkkitehtuurikin". Esimerkiksi yliopisto upposi maisemaan ihan täysin... ainakin takaapäin katsottuna.

Tiistai-aamuna suuntasimme Espanjalaisen ratsastuskoulun aamuharjoituksiin. Yllättävän paljon turisteja oli liikkeellä jopa näinkin myöhään vuodesta! Jono lipunmyyntiin oli pitkä, mutta lopulta pääsimme katsomoon. Osa hevosista sai selvästi perustreeniä, toisilla oli täsmätreenausta. Eihän tämä varsinaista ratsastusnäytöstä vastaa, mutta kyllä näilläkin näytöksillä ymmärtää omien taitojensa rajallisuuden.

Tallikäynnin jälkeen hyppäsimme metroon ja ajoimme Schönbrunnin linnalle. Kiersimme puutarhaa siksakkina kulkien Gloriette'n kukkulalle saakka (Sissi- ja Sacher-kakkua sekä punaviiniä; näistä kaikista Sissi-torttu oli parasta) ja taas takaisin linnaan. Matkalla näimme paljon muotoiltuja puutarhakäytäviä ja suihkulähteitä. Kukkulalta puolestaan avautui upea näkymä yli Wienin. Varsinainnen linnan sisus jäi näkemättä, samoin osa puutarhaa. Isot tilukset!

Hotellilta neuvottiin shoppailupaikaksi Maria hilferin katu U3-metrolinjan varrella, joten hyppäsimme taas metroihin. Helppoa navigointia... Tosin kauppoja kipeämmin kaipasimme ravintolaa, ja lopulta päädyimme aivan keskustaan Gutenberg-ravintolaan uppopaistetulle kanasalaatti-aterialle. Punaviinillä, päivän teeman mukaisesti.

Illalla kävimme vielä uudelleen kaupoilla. Shoppailun kannalta isoin ongelma oli se, että kaupat menivät kiinni jo seitsemän aikaan. Muutama hajanainen kauppa oli auki kahdeksaan. Kävelimme katuja pitkin keskustaan ja hotellille saakka. Iltainen Wien on myös kaunis, ja näyteikkunashoppailu on myös hauskaa! Moni "löytö" vain meni sivu suun.

Tavallista ruokakauppaa etsimme pitkään. Kun sellainen lopulta löytyi, näkyi niitä jokapuolella. Billa, Merkurius, ... monia ketjuja vähintään joka korttelissa. Kun ne vain oppi tuntemaan.

Keskiviikkoaamuna haimme vuokra-auton ja suuntasimme ulos kaupungista. Vaikka kaupungin ympärillä riitti jatkuvaa autoletkaa, nopeudet olivat meikäläisittäin inhimillisiä. Ei tarvinnut kurvailla 100 lasissa tuntemattomia teitä. Moottoritien päällä liikenne kulki jo jouhevammin ja navigoinnin suhteen pystyi ottamaan löysin rantein. Linzin kohdalla ajoimme hieman harhaan, minkä seurauksena saimme ylimääräisen lauttamatkan Tonavan yli. Hauskaa :).

Paluumatka Wienin lentokentälle meni sujuvammin (isoon kaupunkiin löytyy paremmin viittoja) mutta aikaa meni paljon ennakoitua enemmän. Loppu hyvin kaikki hyvin - osuimme tankkaamaan hyvällä huoltoasemalla juuri ennen S1-liittymää kymmenisen kilometriä ennen lentoasemaa. Auton palautus sujui jouhevasti, ja check-in tuotti omat jännityksensä. Kaikkinensa mukava reissu! Ja hyvään vuodenaikaan - pääsimme nauttimaan vielä viimeisistä lämpimistä, aurinkoisista syyspäivistä (+15 astetta) ja ruskan värit olivat puissa.